Het EARTH Concept is ontstaan naar het gedachtegoed van de Canadees Kori Chilibeck. De reislustige en maatschappelijk betrokken student kreeg tijdens één van zijn reizen een ingeving.
Tijdens de trektocht naar het basiskamp van de Mount Everest ontmoette Kori met zijn reisgezelschap een oude man. Hij was blootvoets, had een gescheurde broek en t-shirt aan en droeg een enorme zak op zijn rug. Via hun tolk raakten ze aan de praat. De man vertelde dat hij 50 dollarcent per dag verdiende door met het hele pakket de berg te beklimmen (waar hij per keer zo’n 2 weken over deed). Toen hem gevraagd werd wat hij dan versleepte, gaf de man aan dat hij dat niet wist. Maar het was in ieder geval iets dat hij zichzelf nooit zou kunnen veroorloven. Toen het gezelschap keek wat de man bij zich droeg, bleek dat de zak volgeladen was met blikjes frisdrank van een grote multinational, zodat de westerling ook op de Mount Everest het drankje kon drinken.
Kori realiseerde zich dat één van ’s werelds grootste onderneming, letterlijk, geld verdiende over de ruggen van de armste mensen ter wereld. Hij vroeg zich af waarom ondernemingen niet gewoon 100% van hun netto winst konden geven aan diegenen die dit het hardst nodig hebben.
Zo ontstond het concept voor EARTH Water.
Terug in Canada is Kori met het idee aan de slag gegaan. Na wat onderzoek realiseerde hij zich dat het gebrek aan schoon (drink) water doodsoorzaak nummer 1 is onder kinderen en vrouwen. Wereldwijd zijn er 1,2 miljard mensen die onvoldoende schoon (drink)water tot hun beschikking hebben. Dagelijks sterven hieraan zo’n 6.000 mensen. Een mens kan 30 tot 40 dagen zonder eten, maar slechts 3 dagen zonder water. Ook voor een goede persoonlijke hygiëne en sanitaire voorzieningen is schoon water essentieel.
Het probleem bij dit sterftegetal is dus niet dat het juiste medicijn nog niet gevonden is. Nee, de oplossing is heel simpel: schoon drinkwater!
Bij toeval las de Nederlander Patrick de Nekker tijdens zijn reis door Canada in Edmonton een artikel over EARTH Water met de titel;
Hij was meteen overtuigd van het succes van het concept en zocht dan ook direct contact met Kori. s’ Avonds dronken ze in Edmonton een biertje. Er was een klik tussen de twee heren en de brug naar Europa was snel geslagen.
Patrick werkte op dat moment bij Heineken en zei al snel zijn baan op om zich fulltime bezig te kunnen gaan houden met het in de markt zetten van EARTH Concepts in Nederland. Ondertussen had hij in ondernemer Henk Witteveen, die ook direct overtuigd was, een partner gevonden. Henk en Patrick richtten EARTH Concepts op en samen met Dimitri Schouten (Up Concepts) ontwikkelden ze de verpakkingen en advertentiecampagne "You never drink alone" voor de Europese markt.
Inmiddels zijn de producten van EARTH Concepts ook in België, Frankrijk, Portugal, Spanje, Zwitserland, Zuid-Afrika, het Midden Oosten, Egypte, Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Taiwan en China verkrijgbaar.
Tot op heden heeft EARTYH CONCEPTS ruim € 469.173,- gedoneerd.
Onze projecten zijn zichtbaar via Akvo en wij worden gesupport door UNESCO_IHE.